2015-01-25

Tar upp bloggen igen

Jag har ju haft ett längre uppehåll från denna blogg. Men nu tror jag att jag är redo o börja skriva lite. Jag har köpt mig en ny häst o tänkte jag skulle dokumentera våra resa ihop.

Den 19 december åkte jag o Emelie till Emmaboda o efter en liten dramatisk vetrinärsbesiktning med en vurpa där Idunn landade på mig så betalade jag henne o lastade o körde, eller jag åkte förvisso hem lite blåslagen o mör.

Hon fick stå på box första natten o på lördagen släppte vi ihop henne med flocken. O det va roligt o se. Visst lite mätning o skri men måste nog säga att flocken va rätt snälla mot henne.
Idunn har lite o lära då hon inte gått med islänningar tidigare så språket är ju inte riktig samma men hon lär sig.

Hon har fram tills idag fått stå o lära känna flocken o oss människor som springer i stallet. Det vi hitentills har o tränar på är: *flytta rumpan o bogen
*backa på kommando
*gå i grimma o följa efter mig
*Lite följa John med start o stopp utan grimma.
*stå still uppbunden o bli borstad o hovkrattad.
*gå med som hand häst
*lite tryck o "kläng" över ryggen.

Det är lite mkt för mig att underhålla båda hästarna så jag har valt att ta in en medryttare på Nafna o det är en tjej som heter Charlotte o hon är min granne o mamma till en klasskamrat till Alicia. Det känns jättebra.

Inga kommentarer: