2011-11-06

Längesedan

Det har varit återigen en tuff tid med mycket jobb o roliga o jobbiga händelser. Jag börjar med det roliga.
I fredags ställde jag ut Iza på SMÖKK:s internationella hundutställning här i Växjö. Det va många dansk/svenskar anmälda. 53 st om vi ska vara korrekta. Plus alla valpar som ställdes i en egen ring. Jag kände på en gång att här har man ingen chans men det är ju ändå kul o träffa alla. Vi var hela 13 Götängenshundar. Jättekul. Så satte allt igång och det blev en lång väntan för våran del. Vi va där vid 11 men kom inte in i ringen förrens 13.30 tiden tror jag. Vi va rätt många tikar i vår klass, juniorklass. Tror vi va 10 stycken eller nått sånt. Första hunden får excellent o får vara kvar, lika så hund nr 2. Jag tänker att sjutton oxå då åker jag/Iza ut på en Very Good o så är dan slut. Hund nr 3 i bedömningen åker ut på ett VG o så e det vår tur. Gratulera, excellent säger domaren. Jippi o så går vi o ställer oss i ledet igen. Hund efter hund åker ut o tillslut är alla kvalitetsbedömda. Därefter placeras jag o Iza på plats fyra och får ett CK. Vårt första CK. Det känns sååååå himla bra. I den stora bedömningen åker hon ut som hund nr 5. Men jag e nöjd ändå.

Här kommer kritiken:
18 månaders gammal tik, välbyggd feminin tik. Väl ansatta öron men vänster öra har inte riktigt bestämt sig ännu. Bra ögon och bett. Bra hals och rygg. Väl ansatt svans. Bra benstomme och tassar. Rör sig bra fram och bak. Bra päls, färg och temperament.
Domare Leif Lehma Jörgensen, Danmark.
När jag sedan kom hem från utställningen va livet inte på topp hemma. Elias hade ramlat ner från ett bord på Alicias skola och slagit i huvudet rejält. Anders sa att han hade först blivit jättelessen o sen börjat gurgla lite o sen börjat gråta igen. Elias själv berättade att han hade ont i tänderna och ryggen o nacken. Anders hade pratat med 1177 o dom hade rådgett Anders att Elias skulle ta det lugnt o om han somnade skulle han väckas inom 15 minuter. Det kändes inte 100 ok för mig så jag ringer barnakuten o frågar dom hur jag ska göra i denna situation. Dom anser att vi ska komma in så dom får titta på honom. Ok säger jag o så gör vi oss redo för o åka hem. Ses om en stund säger jag till Anders o vi åker. Där inne kopplar dom upp Elias på ett EKG o tar ett kort o ett långt test på honom. Därefter tar dom div. blodprover o mitt under provtagningen somnar Elias bara på ½ sekund. Han va lite svår väckt o sen därefter så speedade han upp o kunde inte vara still en sekund. Han va under sängen o uppe i soffan under handfatet o skulle stå på bordet o åka runt på stolen med hjul. Till slut fick doktorn be honom o lugna ner sig. Han bedömdes ha en hjärnskakning med ett epilepsianfall. Han fick stanna över natten för observation och på förmiddagen i går lördag kollade både en kirurgläkare o barnläkare på honom och han klarade av den motoriska delen gallant så vi fick åka hem.
Vi fick restriktioner av läkaren att bara åka på kalas och vara där i två timmar. För han har ingen förmåga i nuläget att ta det lungt utan han är hyper i hela sitt beteende just nu.
Så vi gjorde oss i ordning o åkte till Lasse som firade sin 65-årsdag. Alltid lika trevligt.
Efter en stund åkte jag o Elias hem igen o Han va som en levande orkan här hemma. Upp o ner o hit o dit. Va arg o otrevlig o sa en massa dumma saker. Fick lära mig senare på kvällen att det kunde vara så eftere ett anfall.

Idag va vi alla så trötta att vi sov rätt länge. Kl 10 flög jag upp ur sängen o sa till Anders.... men Elias måste ju få frukost på sängen. Ja just det sa Anders o flög upp han med. Så lite fix o så fixk han springa o lägga sig igen. VI sjöng Ja må han leva så det stod härliga till o så fixk han sina paket. Dagen har vi varit hemma o tagit det lugnt. Alicia o jag drog till Maxi o Grand en runda för o köpa en tårta. Men det blev ingen tårta. Dom hade bara gräddtårtor o Alicia äter ju inte det så vi köpte lite andra grejjer o så gjorde vi en kladdkaka med vaniljvisp med vit choklad, banan o strössel på. Mumsigt blev det. Mamma o Carl-Oscar kom på lite pizza o tårta. Det va mysigt. Han har redan fått så många paket o leker med alla gärna samtidigt. Lego, en radiostyrd polisbil, en Blixtenhanduk, en Tintinfilm, en bok, en stjärnkikare, en jättefin fleeströja, ett spel o lite tågbanebitar. Lyckan e total.




Nu är vi alla jättetrötta.Alicia är gnällig o har ont i huvudet, Elias är mer än trött och hyperaktiv samtidigt och klarar på att han fortfarande har ont i ryggen o huvudet. Jag är jättetrött o har spänningshuvudvärk efter allt som har hänt o Anders säger att han e trött så han skulle vilja sova.

3 kommentarer:

Challe sa...

Det var en händelserik helg ni har haft. Hoppas att Elias snart mår bättre och att kommande vecka blir lugnare. Kram

Anonym sa...

Grattis till Iza's placering och CK.
Elisabeth

Unknown sa...

Ta ett djupt andetag vännen.
Det kommer ordna sig alltsammans.
Oroväckande men nu måste man tänka positivt.
Fattar ju inte där med hunden, men grattis och hoppas ni hade en fin dag med goa kakan, krama barnen och kram till er med