2012-10-11

Min bror

har tydligen vunnit ett pris. Ett pris han valt att inte berätta om. Mycket trist tycker jag men jag är ändå glad och stolt över honom.

Carl-Oscar Karlsson och ELAKFORM får utmärkelsen;

Kreativ entreprenör inom kulturområdet 2012
” Priset till kreativ entreprenör på kulturområdet delas ut till en entreprenör som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att skapa ett kreativt klimat och främjat kreativa mötesplatser i Kronobergs län ”
Med följande motivering utsågs den 10 oktober Carl-Oscar Karlsson, ELAKFORM till årets kreativa entreprenör inom kulturområdet.
I gränslandet mellan konst och design är Carl-Oscar Karlsson, ELAKFORM en betydelsefull kulturskapare i länet. I samarbete med restauranger, butiker och senast i raden; en dryckesimportör inom vinvärlden, arbetar Carl-Oscar via nya arenor och på ett nytt sätt för att förmedla konst och design i länet.
På ett föredömligt sätt bidrar han till regionens utveckling även genom ideellt engagemang för att skapa bättre förutsättningar för att professionella kulturskapare ska hitta fler uppdrag och kreativa miljöer att verka i.
Utdelningen ägde rum i samband med Innovationshelgen Midweek, i Fortknox Arena.
- Det är ballt. Man går inte i banorna och tänker - Undrar om någon lägger märke till det jag gör? Det är ett erkännande. Mitt ideella engagemang, att jag väljer att säga ja istället för nej har nog påverkat att jag fått det här priset, sa Carl-Oscar Karlsson.
Priset till kreativ entreprenör inom kulturområdet delas ut till en entreprenör som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att skapa ett kreativt klimat och främjat kreativa mötesplatser i Kronobergs län. Priset består av ett konstverk som pristagaren själv får välja till en kostnad av 10 000 kr.
Regionförbundets utdelning av kulturpriser och stipendier tar sin utgångspunkt i medborgarperspektiven i Regional kulturplan för Kronobergs län med syfte att främja den kulturella infrastrukturen i länet.

Lyssna gärna på hans intervju på Sveriges radio.

Bild: Radio Kronoberg P4

Inga kommentarer: