2011-01-15

LCHF

Jag har från och med i torsdags kväll börjat äta efter LCHF. Det betyder Low Carb High Fat. Alltså Låga Kalorier Höga Fetter. Här kommer ett utdrag från en sida som jag hittade på nätet:

LCHF (Low Carb, High Fat) är precis som namnet säger – en kost som bygger på ett lågt intag av kolhydrater och ett högt intag av fett. Genom att äta på det sättet håller sig blodsockret på en låg och jämn nivå och din kropp får möjlighet att börja bränna fett. När kroppen använder fettet i fettcellerna som energi blir vi mindre hungriga eftersom energin redan finns i lagrad i kroppen, klar att använda. Många LCHFare bekräftar just detta – när kroppen inte längre är sockerdriven försvinner ”vrålhungern” och känslan av att ”man bara måste stoppa i sig något”.

Grunderna i LCHF är enkla. Undvik socker och stärkelserik mat som exempelvis bröd, pasta, ris och potatis. Ät dig i stället mätt på kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (exempelvis smör).

Jag har själv ätit dessa dagar detta:
Torsdags kväll: Fil med nötter.

Fredag morgon: Äggröra med tomater o vitlök
Middag: Fruktsallad (Fast då hade jag inte koll på att frukt inte va så bra)
Kvällsmat: Kyckling i ugn med fetaostsås med bacon o sallad av avocado, tomater, gurka o paprika.

Lördag morgon: 2 kokta ägg, keso 2 Full Crips med vitlöksost o skinka, fil med nötter
Lunch 3 fullchrips med smör o massor med ost o 1 kopp te utan socker
Kvällsmat: gårdagens rester av kyckling o lite sallad + 1 avocado.

Vid tanken av det ell er GI så tyckte jag att det verkade besvärligt. Men när jag väl hade bestämt mig o fattat galoppen så va det inte svårt alls. Håll dig till kolhydrater under 5 g el 5%. o håll dig borta från Bröd, potatis, pasta, ris o allt sånt hemskt...;)

För er som vill läsa mer så googla LCHF så får ni mycket o läsa om.

2 kommentarer:

Anni sa...

Var beredd på huvudvärk, men den går över så småningom - kan ta över en vecka!

Ja du, mitt chokladfontäninlägg var väl inte precis vad du skulle ha just nu ;-)

Rosa sa...

Ja du Anni, huvudvärken har kommit som ett brev på posten....