2009-11-25

Dagis...

Idag fick Anders o jag reda på att man inte få nyttja dagis när någon av oss är sjuk. Är man så sjuk så man inte står på benen kan man få dispans o få lämna barnen 3 timmar mellan 9-12 (typ). Därefter så måste man vara så pass pigg så man kan ta hand om sina barn annars så får den andre föräldren ta vård av barn eller nått sånt för att gå hem o ta hand om barnen.
Nu är det så att jag fattar inte detta. JAG FATTAR INGENTING av detta! Så kommunen menar att när man är sjuk och inte kan utföra sitt jobb så är man tillräckligt frisk för att ta hand som sitt eller sina barn. Vi betalar nästan 1900 kr i månaden för att få använda dagis till våra barn när vi arbetar, men om någon av oss inte arbetar så är barnen hemma o det tycker jag är helt ok. MEN...när jag är sjuk så skulle jag ju varit på dagis vissa timmar o dom immarna anser jag att jag åtminstonde ska få nyttja för att så fort som möjligt kunna bli frisk o gå tillbaka till jobbet. Ska jag vara sjuk o samtidigt ta hand om två barn så har jag ju ett heltidsjobb här hemma. Det ska ges frukst, lunch, mellanmål, det ska lekas tröstas byta blöjor och se till så ingen slår sig eller gör sig illa. Men när ska jag vila för att jag är hemma och är sjuk??? Då hade jag ju lika gärna kunnat gå till jobbet eller??? Och inte förlorat pengar i karensdag och bara få 80 % av lönen. O är jag så pass sjuk så jag inte klarar av att ta hand om barnen så kräver kommunen att Anders att han ska gå hem med samma löneavdrag... Jag ställer frågan: Vilket jävla PUCKO i Växjö kommun har kommit på denna totalt idiotiska idé???? Imorron ska jag ringa upp kommunen och ifrågasätta. Den saken är klar. Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Jag betalar för en heltid på dagis och när jag anser att jag har rätt till den hjälpen så får barnen inte vara där. Nu får dom snart införa ett nytt betalningssystem. Att man betalar för den faktiska tiden man har barnen på dagis. Det är ju planerat så att det finns personal på dagis utifrån den tid man har lämnat så det är ju inte så att dom går back för att det kommer två barn till. Det har vi ju redan betalat för. Nä jag fattar som sagt va INGENTING!!!!

22.30
Jag känner att jag måste skriva så att ingen blir stött o arg o lessen på mig. Jag har inget ont att säga om pesonalen på vårat underbara dagis. Så ingen ska någonsin säga att jag klagar på vårt dagis o på dom underbara fröknarna där.... Så har jag ryggen fri nu? Ovan kritik/tankar/kännslor är riktat mot kommunen, som även är min arbetsgivare.... OK?!? Men som mamma måste man få skriva av sig utan att folk går i taket för det. Det gör vi alla fast på olika sätt. En del över fikat på jobbet, andra med en kopp fika hos grannen, eller vännerna. En del skriver dagbok, bloggar eller ringer en vän o pratar av sig. Jag gör lite allt möjligt men har även valt att blogga så andra människor som inte umgås med mig privat kan ta del av mina tankar, känslor o händelser. Men hör ni det nu fröknarna... jag klandrar inte er på något sätt för någonting. Ni vet att jag tycker ni är underbara o att ni är goa mot mina barn. Men dagisvärlden är ibland svår och förstå o så är det med allt il ivet. Man kan inte allt. Det är inte många människor som förstår sig på mitt jobb o alla regler o paragrafer som vi har. För mig är det väldigt enkelt.
Kram på er allihopa där ute. Nu ska jag ta nattens mediciner och gå till sängs.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Inte ett skit förvånad, men du måste kolla upp det.
Jag vill få det till för att du kanske har en ledig idag men du ska ju ha rätten att lämna ifall du är sjukskriven.
Sen när tog dom bort det?

Så har det ju fungerat innan iaf..
JA RING jag hade velat ha svar på hur dom tänker..

Rosa sa...

Nej du vännen, det gällar alla oavsett om du har en ledig dag eller inte...

Anonym sa...

Det gäller endast när du normalt sett skulle ha varit ledig,samma sak om du har semester och blir sjuk då är det inte dagis som ska lösa detta till dej.Är barnen lediga så är det upp till familjen och ordna omsorgen om någon förälder är sjuk.Är du sjukskriven av läkare har du rätt till 15 timmar i veckan, inte mer även om du betalar för heltid.

Rosa sa...

Anonym: Först är det tråkigt att du inte skriver ut vem du är... Du har ju varit här förr så du bör veta att jag inte gillar anonyma skrivare. För det andra så behandlas alla familjer olika. En vän har nyligen varit sjukskriven o fick ha sitt barn på heltid så alla säger olika. Jag säger bara det Anders förmedlade till mig. Jag skriver om min upplevelse av vad jag fick för information. Den dagen dagis behandlar alla barn o föräldrar lika med samma regler ska jag vara tyst. Jag lovar. Men där är vi inte ännu o det vet du oxå.... Men en liten fråga, om man är sjuk mer än 15 timmar i veckan trots sjukskrivning o ingen kan hjälpa en, hur gör man då? eller om man är ensamstående? Det jobbiga i det hela är som sagt att det är olika regler för olika familjer och olika regler från dagis till dagis o termin till termin. När får man som förälder en bruksanvisning om rättigheter o skyldigheter??? Det vore bra o ha, för då vet man från början o slipper bli besviken mitt i ett läge där man redan är låg pga sjukdom.

Unknown sa...

Är det olika från kommun till kommun.
Jag hade rätt att lämna Jakob på dagis när jag var sjukskriven.
Nu var jag så dålig att jag inte ens orkade det vissa dagar, så då fick han vara hemma.
Men när jag var dålig i luftvägarna och innan jag gick till läkaren och var hemma.
DÅ sa personalen, men du vet väl att du får lämna om du är sjuk?
Inte tal om några 15 timmar.

Jag skulle vilja veta vad källaren var till det anonyma svaret jag.

Sen fattar väl vem som helst att ifall man tagit semester att man inte kan kräva att dagis ska ta hand om barnen.
Men här kanske det handlar om att personen blev sjuk på måndag då jobbade hon/han och då är det OK att lämna på dagis, tisdag går också bra.
Men på onsdag hade man ledig dag, då fick barnet inte komma till dagis.
Men torsdag o fredag gick bra.
Källa tack,,,,

Rosa sa...

Ja jag vill oxå veta till 100 vem den anonyma är. Jag litar inte på anonyma inlägg. O det är som du skriver Nivsis...Semeste o ledig dag... Vem har pratat om det? Inte jag iallafall.

Kram i novemberrusket.