2008-06-03

Ja just det...

...läste i smålandsposten idag. Jag tror jag blir knäpp. Jag vill först och främt bara tala om att jag inte på något sätt har nått emot människor som kommer från andra länder, det vet alla som känner mig. Så nu vet alla det.

I smålandsposten stod det om en flykting från Uzbekistan som har stämt Samarkand för namnstöld. Tydligen så finns det en helig stad i Uzbekistan som heter Samarkand. Mannen kräver 1 miljon kronor i skadestånd till stadens kommunstyrelse. Denna man säger sig oxå vara mycket glad över att bo här i Sverige, men namnfrågan bekymrar honom. Här är ett citat från tidningen:

"Samtidigt är vi tvungna att konstatera att det i bland förekommer girighet samt omoraliska och oetiska handlingar av vissa människor som bor i Sverige", står det i stämningsansökan och mannen framhållet agerandet att använda staden Samarkands namn på ett köpcentrum i Växjö.

Skulle mannen vinna tvisten hoppas mannen att pengarna skulle användas för att rusta upp den gamla arkitekturen o ett barnhem i staden. Han säger oxå:
"Det mest sorgliga med historien är att de som bestämt sig för att använda den heliga stadens namn för sitt köpcentrum visar ingen respekt mot själva staden Samarkand", och tillägger att namnets ursprung inte nämns någonstans på köpcentret.

Jag skulle vilja säga att det mest sorgliga över denna historia är på ren svenska: Vad fan, tror du seriöst att vi svenskar är så urbotat dumma i huvudet så att vi skulle betala 1 miljon kr i skadestånd för att vi råkar ha samma namn på ett köpcentum i Växjö som en stad i Uzbekistan. Nu får det fan räcka. Vi svenskar är så fruktansvärt mesiga när det gäller vår invandrapolitik o bara för att man inte alltid säger ja tack ammen till allt som rör invandrapolitiken så är vi INTE rassister. Försök inte att utnyttja oss på ett sånt här sätt för då kommer det bara att bli fler och fler människor här som tycker illa om människor som kommer från någon annanstans. Vi älskar vårt land lika mycket som du älskar ditt.
Nu ha vi lyckan att inte ha krig o elende här för vi är vänliga mot varandra o respekterar varandras tyckene. Och jag tycker att alla människor är välkomna hit till Sverige, men vill man hit så får man oxå leva efter våra regler, normer och lagar. Skulle jag av någon anledning behöva flytta till ett annat land så får jag fan i mig leva efter det landets regler, normer o lagar.

Jag säger bara SKÄRP ER!! Passar det inte att bo o leva här så kan ni ta ert pick o pack och flytta. Vi i Sverige försöker hjälpa andra människor så gott det går och det verkar ju inte som att det uppskattas. Skäms på er.

Inga kommentarer: